Interview WMC Buitenfestival in de Limburger

INTERVIEW WMC BUITENFESTIVAL in De Limburger
Joep drie weken in spotlight
Het Buitenfestival is het WMC-onderdeel dat voor iedereen gratis toegankelijk is en daarom populair bij de bezoekers. Remco Mattaar (31), Luc Cordewener (23) en Bart Sevenich (22) nemen de invulling voor hun rekening. Over verjonging, coverbands, cocktails en d’r Joep.
Door Nick Bruls
De organisatie van het Buitenfestival tijdens het WMC is dit jaar in handen van een groep jonge enthousiastelingen, verenigd in de VIE Event Group. Zij wonnen de aanbesteding van drie mededingers. Ze blikken vooruit.
Na de organisatie van de side-events bij Serious Request is het WMC toch een eitje? „Bart en Luc maakten als Kerkradenaren het vorige WMC mee als vrijwilligers. Ze hebben na afloop zakelijk manager Hans Bosch gebeld. Weten ze wel waar ze aan beginnen, zal hij zich hebben afgevraagd. Maar met Serious Request in Heerlen hebben we in 2015 laten zien een serieuze partij te zijn. Omvangrijker en complexer dan dat krijg je het niet. Het WMC is heel anders en kent ook z’n valkuilen. Het is op eigen risico en duurt twee weken langer.”
Vergeleken met het Buitenfestival vier jaar geleden valt één ding op: Joost Meijs en Erik Hermans die het toen organiseerden, hadden jullie vaders kunnen zijn. „En acht jaar geleden deed het WMC het zelf en die heren waren nog ouder. Wij stellen een programma samen voor jong en oud. De marketing is heel anders. Vele malen groter en veelal digitaal.”
Hebben ze in jullie ogen gefaald tijdens de vorige editie? „Het was niet slecht. Maar doe je nu hetzelfde, dan is dat een typisch gevalletje van stilstand is achteruitgang. We hebben inspiratie geput uit wat toen is gedaan. Bart en Luc waren er zelf bij en droomden ervan die activiteiten zelf te regelen.”
Nou, voor de draad ermee. Wat kunnen we verwachten? „Elke dag goede bands. Uiteraard neemt lokale held Jack Vinders een avond voor zijn rekening. Er zijn daarnaast drie themadagen: Hollands, Duits en Zuid-Europees. Verder hebben we nog een Tirolerfeest, het zomercarnaval en natuurlijk het oer- Kerkraadse Tieëkezinge. Het WMC zorgt in de vroege avonden voor blaasmuziek en ’s middags is er geregeld plek voor jeugd. Denk aan de muziekschool en de kindermiddag van Impuls.”
Grotendeels coverbands dus. Waar zijn de artiesten en groepen met eigen muziek? „Die zijn onbetaalbaar. We hadden graag Typhoon als openingsact gehad. Maar dat is financieel niet haalbaar. Ja, eenmalig misschien, maar één topavond moet niet ten koste gaan van de overige dertig dagen. De vorige editie was bijvoorbeeld de Markt afgesloten omdat het concert van Nick & Simon niet gratis was. Dat willen we niet. Het moet een open karakter hebben. De Markt moet een huiskamer zijn waar mensen drie weken willen blijven. De coverbands zijn heel divers en stuk voor stuk als top bestempeld. Groepen die ook op de drukste avond van de Nijmeegse Vierdaagsefeesten gepland staan. Daarbij: het Buitenfestival is het randprogramma van het WMC en als je absolute topbands neerzet, dan is het geen randprogramma meer.”
Tijdens het vorige WMC was er nogal wat te doen rond het Buitenfestival. Horecabazen daagden de organisatie zelfs voor de rechter na een bier-, bonnen- en eetrel. Kasteleins waren verplicht Alfa te schenken en WMC-penningen te verkopen. En het eetpleintje naast de kerk zou een te grote concurrent zijn voor de cafés. Hoe voorkomen jullie zo’n poppenkast?
„De horecaondernemers waren wat achterdochtig toen we met hen in gesprek gingen. Kijk, wij zijn passanten in Kerkrade. De ondernemer moet er uiteindelijk iets aan hebben. Vier jaar geleden kregen kasteleins beperkingen opgelegd. Aan sommige, door de gemeente bepaalde zaken als terrashuur, kunnen wij niks doen. Maar we kunnen er wel voor zorgen dat op het foodplein bij de kerk niemand pizza’s verkoopt, omdat op de Markt een goede Italiaan ligt. (Ristorante Giuseppe) We zijn bij café- en restauranthouders op bezoek geweest. Ze zeiden dat ze vorige keer te maken kregen met acts waar ze niks mee konden. Op ongunstige tijdstippen bovendien. Daar hebben we rekening mee gehouden.”
Beperkt het Buitenfestival zich tot de Markt? „Daar speelt wel het meeste zich af. Naast het podium en het foodplein is er ook nog het Xperience Terras met speciaalbieren en cocktails. Hoofdstraat en Heilig Hartbeeld laten we aan de ondernemers over, maar we dienen wel als doorgeefluik van korpsen en bands die zich aanmelden. In het stadspark kookt opnieuw Marc van der Sluis in zijn pop-uprestaurant. (WMC park) Zie het zo: je hebt de concentratie bij de concertwedstrijden, het enthousiasme bij mars en show, het explosieve van het Buitenfestival en de rust in de rest van het centrum en in het park.”
Wanneer slaagt jullie opzet? „We zagen de Heerlenaren bij Serious Request tien tot vijftien centimeter groeien. Nu willen we Kerkrade boven zichzelf laten uitstijgen. En natuurlijk willen we dat ze op 31 juli zeggen: over vier jaar doen we het weer met deze jongens.”
Bestaat het WMC dan nog? „Het WMC is heel groot. Ga eens op een zondag naar het stadion en zie groepen naar hun show toeleven. Als voetballers naar een finale. Een Spaanse groep wijdt in haar jubileumboek niet voor niets een derde van de 300 pagina’s aan hun WMC- winst. Nu het bestuur is verjongd, wij als twintigers - op Remco na - het Buitenfestival mogen organiseren en er ook aandacht is voor de jeugd, kan het evenement nog lange tijd vooruit.”
Tot slot, het podium staat ingetekend pal voor stadslieveling d’r Joep: hét mijnwerkersmonument.
Beetje respectloos, niet? „Het podium is transparant, dus Joep is goed te zien. En hij wordt uitgelicht. D’r Joep staat in feite drie weken lang op de bühne én in de spotlights.”